19 februari 2013

Bij de Pilaarheiligen

Oud burgemeester Lemstra
© Foto Irma Bruggeman

Een heilige ben ik niet. Ook niet echt een zondaar of zoiets, maar een heilige is toch iets anders. Vooral een pilaarheilige. Iemand die besluit de rest van zijn leven of een deel van zijn leven, op de top van een hoge pilaar door te brengen als boetedoening. Alle respect daar voor maar dat zie ik mezelf niet doen. Ik voldoe wel eens een boete, maar die is dan meer van stoffelijke aard. Meestal met een foto als bewijslast voor de zonde. Een paar kilometer te hard gereden. Maar toch heb ik nu iets met heiligen en een kerk te maken. Een heuse basiliek zelfs. Samen met negen andere kunstenaars doe ik mee aan het toch zeker uniek te noemen kunstproject 'Pilaarheiligen, de kracht van soberheid.' Aan tien pilaren in de Lambertusbasiliek in Hengelo, hangen nu tien kunstwerken van even zovele kunstenaars. De Lambertusbasiliek heeft aan iedere pilaar een beeld van een heilige. Vandaar de titel 'Pilaarheiligen.' Aan 'mijn' pilaar hangt Theresia van Lisieux. Het idee om in de kerk te exposeren ontstond bij kunstenaar Pier van Dijk. Hij wist pastoor Koos Smits warm te krijgen voor dit initiatief. Vrijdag 15 februari was de opening met inleidingen van onder andere Herman Haverkate, kunstredacteur van de Twentsche Courant Tubantia, voordrachten van dichteres Marijke Agterbos en orgelspel van oud-burgemeester van Hengelo, Wolter Lemstra. De huidige burgemeester Sander Schelberg verrichtte de openingshandeling waarvoor grote publieke belangstelling was.

De Lambertusbasiliek is te vinden aan de Enschedesestraat, midden in het stadscentrum van Hengelo. De expositie duurt nog t/m 22 maart.

Openingtijden: ma. t/m za: 9.30-10.30 uur, wo, za en zo: 14.00-16.00 uur.
 
Klik voor affiche
 
 

Geen opmerkingen: