08 oktober 2011

Help! Ik voel!

Foto © Jan Beerling

Column - ‘Heb je nog gevoel in je benen?’ wordt me wel eens gevraagd. Eigenlijk bedoelen mensen dan of ik mijn benen nog kan bewegen. Want je hebt gevoel; ik voel dat ik mijn been aanraak, of ik voel dat ik met mijn voet ergens tegen aan sta, of ik voel onder de douche koud of warm water. Spierkracht; spieren die het dóen. En coördinatie. Dat is dat ik die spier bewust kan gebruiken. Functie noemen ze dat in de revalitaria. En ik heb dat allemaal. Alleen in verschillende mate. Mijn lichaam is compleet door midden gedeeld door mijn dwarslaesie. Rechts mijn goede kant. Links minder coördinatie en spierkracht. Ook mijn gevoel is links anders dan rechts. Soms lijk ik links meer te voelen, maar ook anders. Wanneer ik mijn buik links aanraak, lijkt het eerst op pijn. Zo vertaalt mijn lichaam dat blijkbaar. Ik heb een incomplete dwarslaesie en dan weet niemand het meer. Er is van alles mogelijk, maar misschien gebeurt er ook niks. Wie niet waagt, die niet wint. Dus ik waag en train en ik heb in ieder geval wat gewonnen. Maar voelen werkt ook verwarrend. Soms weet ik gewoon niet wat ik voel. Heb ik een pijntje en is er iets aan de hand? Of is het een spiertrekking die ik voel. Voel ik nu aandrang en moet ik naar de wc? Of is het weer eens het gespannen staan van mijn lange spieren die ook door de lies lopen. Duurt vaak een dag en dat voelt écht kut. Gelukkig voel ik ook prettige dingen en kan ik een vrouw weer aardig blij maken. Maar dit weekend was mijn gevoel behoorlijk op hol geslagen. De intensieve Lokomat looprobot training die ik momenteel doe, zal er ook oorzaak van zijn. Spierpijn denk ik dan. Maar soms weet ik het gewoon niet meer en denk ik: help! Ik voel!

Geen opmerkingen: